Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Beretninger fra en højskoleelev

Bezzerwizzer og Liar’s Dice

I dag, tirsdag, fik vi på Game Academy besøg af Jesper Bülow, som er manden bag den store danske brætspilssucess Bezzerwizzer.

Jesper fortalte om, hvordan det var at afbryde sit job for at satse alt på en brætspils-quiz. Om hvordan han i forbindelse med en sommerhustur med familien klippede et sæt Trivial Pursuit-kort i stykker for at ordne spørgsmålene i kategorier. Han snakkede om hele produktionsfasen, og hvordan et enkelt spil blev til flere, som nu også bliver eksporteret til mange forskellige lande.

Det mest interessante var dog, at vi, efter at alle fik mulighed for at prøve Bezzerwizzer, skulle komme med kritik og foreslag til spillet. Der eksisterer nemlig otte versioner af spillet, og lige nu arbejder man på at lave en light-udgave, som hurtigt og nemt kan tages med på farten og gerne spilles i bilen, toget eller lignende. Den ideelle mobile version er uden bræt eller brikker og indeholder kun spørgsmålskort.

Vi snakkede meget om, at spørgsmålene på mange punkter ikke passede særlig godt til vores aldersgruppe (starten af 20’erne), og at man sjældent rigtig var interesseret i de facts, som kortene handler om. Der var en gennemgående “who cares?”-mentalitet, for hvem gider at vide, hvilket designerfirma, der lavede en eller anden serie af køkkenknive?

Vi lærte en masse om, hvordan det er at gå fra en simpel idé til et færdigt produkt, og hvordan man kan fremprovokere idéer via forskellige former for brainstorming. Materialer og omkostninger er også et vigtigt element, selvom pengebeløbbene, der benyttes for at lave et brætspil selvfølgelig ikke er nær så højt som inden for computerspilsverdenen.

Efter Bezzerwizzer-foredraget/-workshoppen skulle vi selv designe et simpelt brætspil. Vi fik en bunke Lego-tegninger (hvor hver side kan ændres), samt diverse tokens, og skulle så ellers lave et spil inden for en times tid.

Min gruppe begyndte først med et stort fantasy-inspireret spil, hvor tre spillere – en elverkriger, en elverbueskytte og en stærk ork – skulle bekæmpe en farlig mech-robot fra fremtiden. Vi havde en idé om at lave spillet til en 3 vs. 1-kamp, hvor bossen (robotten) skulle lægge forskellige fælder/fjender for at forhindre, at heltene nåede frem. Lidt i stil med computerspillet Trine skulle hver helt have forskellige egenskaber, styrker og svagheder. Det viste sig dog hurtigt at blive meget komplekst, og til sidst måtte vi sande, at vi simpelthen ikke kunne nå at lave noget spilbart eller sjovt inden for den givne tidsramme.

Derfor besluttede vi os for at lave noget andet, som i sidste ende udviklede sig til et socialt samtalespil. Først var det noget så enkelt som at rulle med en terning for at bestemme et givent emne, man skulle tale om med den anden spiller. Der var ikke rigtig noget spil i konceptet, og det blev hurtigt kedeligt.

På et tidspunkt kom én fra gruppen på idéen om et Meyer-lignende spil, hvor det kort og godt handler om at lyve over for sine modspillere. Vi endte ud med et spil, som faktisk var ret sjovt og en god ice-breaker, hvis man skal starte en samtale med en fremmed person.

Liar’s Dice – et løgnagtigt samtalespil

Redskaber

  • Et raslebægre
  • En Lego-terning, hvor tre af siderne er hvide, og de andre tre er sorte
  • En (Lego)-terning med tallene 1-6
  • En (Lego)-terning med tallene 1-6 for hver spiller – denne bruges til at holde styr på individuelle points

Reglerne
Den første spiller slår med sort-hvid terningen i bægret. De andre spillere må ikke se, hvad han slår. Hvis terningen viser hvid, skal man fortælle en sandhed, og hvis den viser sort, skal man fortælle en løgn.

Efter at have slået med sort-hvid terningen skal man slå med terningen, som har numrene fra 1-6. Disse tal repræsenterer hvert sit emne. Man skal nu enten fortælle en sandhed eller løgn inden for dette emne, med udgangspunkt i sig selv, hvorefter de andre spillere skal vurdere, om vedkommende har talt sandt eller falsk. Dette gøres ved på skift at tilkendegive, hvad man tror. Til sidst løfter den første spiller bægret og afslører sort-hvid terningen.

Hvis en anden spiller gætter rigtigt, får han et point (hvilket vises ved at vende sin individuelle 1-6 terning). Hvis man ikke gætter rigtig, sker der ikke noget. Men hvis den første spiller, som har fortalt en sandhed/løgn er i stand til at narre alle spillere til at tro, at det modsatte er gældende (fx at man har fortalt en løgn, men det faktisk viser sig at være sandt), får man selv to points.

Herefter er det næste spillers tur til at rulle med sort-hvid terningen og fortælle en sandhed/løgn. Dette fortsætter, indtil at en spiller opnår seks points. Hvis der går for lang tid med de samme emner, kan man vælge at gå videre til næste runde med nye emner.

Emnerne
Man må selv bestemme, hvor meget man vil sige. Det skal blot tage udgangspunkt i én selv, fx personlige oplevelser, holdninger eller lignende.

Runde 1

  1. Rejser
  2. Uddannelse
  3. Hobby/fritid
  4. Drømme
  5. Litteratur
  6. Natur & Dyr

Runde 2

  1. Personlige relationer
  2. Bedrifter
  3. Politik
  4. Film
  5. Kropslige skader
  6. Sport

Hvad gør Liar’s Dice sjovt?
Det ligger på grænsen til egentlig at kunne kaldes et spil. Når det så er sagt, er det en god måde at indlede en samtale på, hvis man ikke rigtig ved, hvad man skal snakke om. Udover at lære hinanden bedre at kende, er det utrolig spændende at forsøge at læse de andres kropsprog og se, når nogen forsøger at lyve.

Liar’s Dice har lidt samme psykologiske appel som Poker har, hvor man konstant prøver at bluffe hinanden. Spillet er samtidig så simpelt, at man sagtens, hvis man har lyst, kan bygge videre på konceptet og introducere nye regler undervejs. Derudover bliver spillet aldrig gammelt, fordi oplevelsen altid vil være anderledes, når man spiller med nye mennesker.

Etc.
Vi har omsider fået en ekstra Xbox-controller, hvorfor vi har fået spillet en smule co-op i Left 4 Dead 2. Vi har også fået sat en Wii op, og jeg kunne selvfølgelig ikke nære mig for et slag Super Smash Bros. Melee.

I aftes gav vi os desuden i kast med udvidelsespakken til brætspillet Space Alert. Spillet introducere et hav af nye regler, classes og abilities, og selvom vi langtfra har styr på alting, er det stadig uhørt sjovt og intenst at spille.

På højskolen er vi lige nu i gang med at lave vores egen musical, som bliver en slags parodi af High School Musical. Jeg skal (heldigvis) ikke stå for noget på selve scenen, men er i stedet blevet pålagt opgaven sammen med nogle andre at lave en dokumentarfilm om selve skabelsesprocessen. Vi er endnu ikke begyndt, men jeg tror, at det nok skal blive rigtig sjovt.

One response to “Bezzerwizzer og Liar’s Dice

  1. Pingback: Uge 10 – Brætspil og opgaver | gameacademy

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: