Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Beretninger fra en højskoleelev

Svenske indie-spil fra Nifflas og tur til London

I går havde vi besøg af en af de mest populære og dygtige indie-udviklere i Norden.

Svenskeren Nicklas ‘Nifflas’ Nygren kom forbi for at tale om de spil, har har udviklet gennem tiderne. Det er alle samme platformspil, hvor der lægges stort fokus på udforskning og den kunstneriske stil. Han står bag spil som Knytt, Saira og NightSky.

Nifflas er et multitalent, som stort set laver det hele selv: programmering, grafik, musik og lyd. Hans tilgang til spiludvikling er lidt speciel, da han gør det i en iterativ process, hvor han tager elementer fra sine tidligere spil og bygger videre. Det er tydeligt at se, at det er den samme person, som har arbejdet på spillene, men omvendt giver det også en vis charme og personlig stil.

Nifflas kom ind på en række tricks, der tillader ham at få sine spil til at se “mere professionelle” ud, som om de er lavet af et stort hold af mennesker. Han gør eksempelvis brug af et animationssystem, hvor hver enkelte animation kan genbruges på flere forskellige figurer. En anden ting er AI’en hos robotfjenderne, som består af flere led. Hvert enkelt led har sin egen hjerne, som konstant forsøger at lokalisere spilleren. Ved at kombinere forskellige dele og tweake deres parametre, kan han med meget lidt arbejde få tonsvis af forskellige AI behaviours.

En tredje ting er lyden, som han også er rigtig dygtig til at lave, er det auditive. Nifflas talte meget om sin lydbibliotek, og hvordan han producerer ambiente lyde ved at ændre frekvensen på white noise-lyd. En vigtig regel for ham er, at der aldrig må være bomstille i hans spil. Noget andet sjovt var, at baggrundsobjekter så som træer, røg eller blomster bevæger sig efter musikkens rytmer. Via et oscilloskop-program kunne han nemlig gå ind og fortælle, hvordan og hvornår hvert objekt skal rotere eller bevæge sig.

Det var rigtig spændende at høre Nifflas’ foredrag, og det er tydeligt, at han brænder for det, han laver. Trods hans popularitet, er han en meget nede-på-jorden-fyr, som laver de spil, han selv godt kan lide. Når det så er sagt, har han et kæmpe community, som både spiller og bidrager til hans spil. Det kan være alt fra musik til sjove billeder af forskellige frugter; hvis han finder det interessant, vil han meget gerne benytte asset’sene i sine spil.

Vi sluttede af med at spille hans nyeste spil, nemlig NightSky, som er et platformspil, hvor man styrer en rullende kugle. Den kan kun bevæge sig frem og tilbage, men alligevel rummer spillet en del sjove fysik-baserede puzzles. Det er derudover et meget stemningsfuldt spil, som giver stof til eftertanke.

Bagefter Nifflas talte vi kort om vores tur til England. Vi rejser afsted på næste lørdag, og vi skal blandt andet besøge EA Mobile, som har stået for mange licensspil til iOS, samt et game design-universitet. Vi kommer også til at se mindre spiludviklere, eksempelvis folkene bag det lydbaserede iPhone-spil Papa Sangre. Jeg glæder mig naturligvis rigtig meget, selvom jeg allerede har været på ferie i London to gange før.

One response to “Svenske indie-spil fra Nifflas og tur til London

  1. Pingback: SVENSKE INDIESPIL | VALLEKILDE HØJSKOLE

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: