Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Beretninger fra en højskoleelev

Lyd, lyd og atter lyd

I sidste fredags kom vi hjem fra London, og nu er vi så begyndt på en ny uge, denne gang med lyd som tema.

Vi lagde ud med at få besøg af to lydgutter fra Epic Sound. Det er et dansk lydstudie, som har specialiseret sig inden for producering af lydeffekter, musik og stemmeskuespil til computerspil.  De har bl.a. lavet lyd til spilserien Total War, samt forskellige iPad- og Flash-spil og tv-reklamer.

Det var spændende at høre om deres fremgangsmåder, og hvordan deres samarbejde med kunden fungerer. Eksempelvis kom de ind på, at musik er en meget subjektiv ting, hvorfor din og min forståelse af et begreb som “jazz” nok er forskellig. Derfor er det vigtigt for Epic Sound at få fastlagt, hvilken type musik, klienten ønsker. En måde at gøre dette på er ved at sende tre eksempler på forskellig musik for at få sat på plads, hvilken slags musik, der er tale om.

Mange af folkene fra Epic Sound stammer tilbage fra ITE, hvor de sad og lavede musik og lydeffekter til den kære skærmtrold Hugo. Da firmaet lukkede ned, blev man spredt for alle vinde, hvilket har betydet, at deres netværk er blevet utrolig stort. Dette har hjulpet dem til at få mange aftaler om både større og mindre produktioner.

Udover en ret god diskussion om flere af facetterne inden for lyd-siden gav de os en god huskeliste over ting, man skal have in mente, når man laver lyd. En slags “audio 101”-liste, om man vil:

  • Tænk lyd ind tidligt i udviklingen
  • Brug dummy-lyde, -musik og -stemmer
  • Træk lydeksperterne fra starten
  • Find en dygtig manuskriptforfatter
  • Få manuskriptet gennemlæst af en udenforstående
  • Variér replikker og lyde, der gentages
  • Giv tilstrækkelig kontekst
  • Vær opmærksom på lydniveauerne
  • Tænk over hvad lydsiden skal tilføre spillet
  • Vær åben over for feedback – opsøg friske ører

Efterfølgende fik vi en opgave for: lav en lille historie udelukkende ved brug af lyd. Vi skal helst selv optage og redigere lydeffekterne, men ellers er der ingen begrænsninger.

I begyndelsen havde jeg en idé om, at jeg gerne ville lave binaural-lyd, altså rumlig lyd som giver en autentisk 3D-effekt af “at være der selv” (á la Virtual Barbershop). Det viste sig dog ikke at være helt let på grund af vores middelmådige diktafoner, hvis mikrofoner langt fra har samme effekt, som det menneskelige øre. Derfor er vi gået i gang med en mindre historie om en fange, som skal forsøge at flygte fra et stort fængsel. Hvordan det hele munder ud, er endnu uvidst, men indtil videre har det været ganske sjovt at gå rundt og optage forskellige lyde. Hvor relevant det er i forhold til spiludvikling, ved jeg ikke helt, men vi giver det en chance.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: