Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Beretninger fra en højskoleelev

Gunnar Wille og Simon Jon Andreasen – om historiefortælling i spil

Vi fik torsdag og fredag besøg af nogle af den danske spilbranches mest betydningsfulde mennesker, når det kommer til historiefortælling i de interaktive medier.

I går aftes kom Gunnar Wille og holdt oplæg, hvor han talte om sig selv og sin karriere. Han har arbejdet med vidt forskellige ting i løbet af sit liv: Han har både lavet tegneserier, teater, tegnefilm, radio, tv, skrevet børnebøger og medvirket i forskellige spil-mæssige projekter. I dag er han leder af af Animation-Instruktør Uddannelsen på Den Danske Filmskole, samt leder af Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning (DADIU).

Det var interessant at høre, hvordan Wille har klaret sig igennem den hårde modgang, han mødte med sine (med samtidens øjne) ret provokerende og alternative tegneserier i løbet af 70’erne og 80’erne. Gunnar Wille er tydeligvis en mand, som brænder for det, han laver, og han har mange historier, som han gerne vil ud med. Han blev især kendt efter sine historier om Skrumpen, som i dag findes i et hav af forskellige medier. I øjeblikket er Wille ved at optage web-fjernsyn, hvor han i rollen som Dr. Wille kommer ud for de mest mærkværdige ting sammen med rumvæsenet Skrumpen i Dr. Willes Wunderbare Werden, der bliver lanceret om nogle få uger.

Gunnar Wille er uden tvivl en erfaren mand, og hans 40 lange CV var meget imponerende at se. Vi fik også snakket lidt om DADIU og fremtiden for spiluddannelsen, som snart bliver udvidet til at fylde et helt semester i éns kandidatuddannelse. Et andet initiativ er EU DADIU, som kort og godt går ud på, at man på tværs af europæiske landegrænser samarbejder med både film- og spil-uddannelser, der skal skabe universer, som begge medier kan tage til sig. En vigtig pointe i gårsdagens oplæg var nemlig, at hvis man ønsker at blive rigtig succesfuld, skal man sammensætte verdener, der kan fungere på tværs af medierne.

I dag, fredag, havde vi ligeledes besøg af Simon Jon Andreasen, som også har været med til et hav af forskellige ting. Han var især en af nøglepersonerne hos Deadline Games, men i dag arbejder han som digital chef hos bogforlaget ArtPeople. Det er hans opgave at bringe den gamle bogform ind i den digitale tidsalder — noget, som måske lyder lidt tørt, men som faktisk virkede ret spændende. Eksempelvis arbejder han på at gøre børnebøger mere attraktive ved at udgive dem på iOS-platformene, hvor fortællingen blandes med spil-elementer.

Både Wille og Andreasen snakkede meget om, hvordan spil-mediet stadig ikke har fundet sin kerne, når det gælder historiefortælling. Film-mediet bygger altid historierne op på de samme modeller, mens spillene stadig eksperimenterer med forskellige fortællingstyper, hvilket naturligvis er en sund ting. Der er nemlig stor forskel på at fortælle lineære og ikke-lineære historier, men ifølge Gunnar Wille har ingen endnu knækket nøden inden for interaktiv historiefortælling.

Simon Jon Andreasen bidrog også med konkrete eksempler fra spil, han selv havde arbejdet på, heriblandt Total Overdose, Watchmen og BlackOut. Især sidstnævnte lød utrolig interessant: En slags interaktiv historie om en skizofren og morderisk patient, hvis forskellige personligheder bliver mere/mindre markante, alt efter hvilke valg man tager i spillet. Konceptet minder mig meget om det også fremragende Silent Hill: Shattered Memories, hvor man konstant bliver overvåget, og der tegnes en psykoanalytisk profil af én, hvilket i sidste ende har indflydelse på, hvordan spillet forløber.

Som konklusion på de to oplæg kan man sige, at det altid har ligget i menneskets natur at fortælle historier. Nu er computerspillene efterhånden blevet modne nok til, at man kan begynde at fortælle dybere og mere nuancerede historier. Selvom gameplayet for mange stadig er det vigtigste, er det i sidste ende mindst lige så vigtigt at have en god rammefortælling og et spændende univers, som figurerne kan begå sig i.

One response to “Gunnar Wille og Simon Jon Andreasen – om historiefortælling i spil

  1. Pingback: Kristine Ploug og DADIU « Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: