Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Beretninger fra en højskoleelev

Anmeldelse: Punch-Out!! (Wii)

I næste uge skal vi arbejde med spilanalyse og -anmeldelser, og derfor har vi fået opgaven at skrive en en-sides anmeldelse af et selvvalgt spil. Jeg har været semi-professionel spilanmelder for forskellige hjemmesider gennem årene og har derfor rimelig erfaring inden for feltet. Dog er jeg på det seneste begyndt at foretrække det mere afslappet og personlige blog-format, når det kommer til meninger omkring spil. Ikke desto mindre præsenterer jeg her en kort anmeldelse af Wii-spillet Punch-Out!!, som udkom tilbage i 2009.

Punch-Out!! (Wii)

Nintendo gør altid tingene på deres egen måde. Hvad enten man taler om racerspil, dansespil, tennis eller fodbold, så har den japanske spilgigant det med at bortvige fra de vante konventioner, som de respektive genrer typisk bygger på. Her er Wii-spillet Punch-Out!!, udviklet af canadiske Next Level Games, bestemt ingen undtagelse.

Punch-Out!! er en spilserie, som startede tilbage i arkadedagene i 80’erne. Efterfølgende udkom spillet til Nintendo Entertainment System (NES), men det var først med Super Punch-Out!! til Super Nintendo, at spillet for alvor tog fart. Den nye Wii-udgave, der bærer den enkle titel ‘Punch-Out!!’, er på mange måder én stor hyldest til de gamle Nintendo-dage, hvor det ikke handlede om avancerede tekniske præstationer med millioner og atter af millioner polygoner, men i stedet hvor fokusset lå på det rå gameplay. Nintendos mantra har altid været “gameplay is king”, og det skinner måske allertydeligst igennem i denne bokseserie.

Punch-Out!! er nemlig noget så traditionelt som et boksespil. Men lad dig ikke narre; dette er på ingen måde Wii Sports-boksning med wacky motion controls. Ej heller er det en hyperrealistisk boksesimulator, hvor man kan se de enkelte svedkirtler på kroppen. Nej, her er derimod tale om et spil, som kræver hurtige reaktionsevner og ren og skær mønstergenkendelse.

Du sættes ind i rollen som Little Mac, en no-name bokser, hvis største ønske er at blive nummer ét i verden. Vejen er dog ikke let, for foran ham venter der sig en stribe af stærke boksere, som alle skal nedlægges, før Mac kan stå på vinderpodiet med guldbæltet i hænderne. Det gøres dog ikke nemmere af det faktum, at stort set alle Little Macs modstandere er mange gange større og stærkere end ham selv, samt at de fleste ofte tyer til ufine metoder for at slå den lille fyr til tælling.

Gameplayet i Punch-Out!! er nærmest pinagtig simpelt, men det er netop i simpliciteten, at spillet finder sine styrker. Ved at holde Wii Remoten horisontalt gengives følelsen af at sidde med en gammel NES-controller. Man bruger styrekorset til at undvige og dukke sig, mens 1- og 2-knappen er til at slå med henholdsvis venstre og højre hånd. Det vil dog være en fatal fejltagelse at tro, at spillet er nemt, bare fordi styringen er så enkel. Faktisk er Punch-Out!! måske et af de sværeste spil, som undertegnede har oplevet i nyere tid.

Det begynder dog ganske let, når man møder sin første modstander: en spinkel fyr ved navn Glass Joe. Han lever i sandhed op til sit navn som en skrøbelig franskmand og ligger hurtigt for éns fødder. Joe er en simpel og elegant måde at introducere spilleren til styringen, men efterfølgende er der ingen nåde at finde, da spillets modstandere gradvist bliver sværere og sværere. Hver figur i Punch-Out!! bygger på forskellige kulturelle stereotyper: Der er den strikske og brutale dræbermaskine Von Kaiser fra Tyskland; den sirup-drikkende canadier Bear Hugger; den mystiske inder Great Tiger med sit flyvende tæppe; og Don Flameco fra Spanien, som blander boksning og tyrefægtning på en helt ny måde. Alle karakterer er fyldt med sprudlende og charmerende Nintendo-magi med utrolig flotte animationer. Som en sjov, lille detalje taler bokserne deres oprindelige modersmål.

Punch-Out!! er en af de få hardcore titler til Wii, der rummer en god portion dybde og originalitet. Spillet appellerer til personer, som elsker at sidde ude på kanten af stolen i ren spænding. Det handler om mønstergenkendelse, og at kunne regne ud, hvornår man præcist skal time sit angreb. Heldigvis rummer spillet bunkevis af små hints både visuelt og auditivt, som giver fingerpeg om, hvornår man skal vælge at slå til. Faktisk er det muligt med den helt rigtige timing at knock out’e de fleste modstandere med kun ganske få slag, hvis man kender deres svagheder — men dette hører bestemt kun til de få allermest garvede spillere, der kan reagerer på mindre end et splitsekund. Punch-Out!! handler i sandhed om hånd-øje koordination, og i modsætning til de mere realistiske boksespil på markedet, tager Punch-Out!! på ingen måde sig selv seriøst. Tværtimod gør spillet en dyd ud af sine gakketheder og det er netop derfor, at det fungerer. Det er dog værd at nævne, at på trods af at spillet rummer en simpel versus-mode, så er Punch-Out!! ikke nogen multiplayer-oplevelse. Spillet handler ganske enkelt om din og Little Macs kamp mod de computerstyrede modstandere, hvilket dog hverken er kedeligt eller nemt.

Savner du variation fra de klassiske kampspil, og er du ikke bange for en udfordring, er Punch-Out!! bestemt et kig værd. Vær dog beredt på at spendere mange, mange timer for at nå til tops i bokseringen.

One response to “Anmeldelse: Punch-Out!! (Wii)

1. Pingback: Spilanalyse og TRUMAX « Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Skriv et svar