Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Beretninger fra en højskoleelev

KnapNok Games og Kipper Digital

I dag fik vi besøg af Lau Korsgaard fra KnapNok Games (står bag bl.a. B.U.T.T.O.N.) og Klaus Kristensen fra Kipper Digital (står bag bl.a. Kill Me).

Lau har benene nede i rigtig mange spil-projekter. Han er game designer med uddannelse fra IT-Universitetet. Det startede med, at han deltog til Nordic Game Jam, hvor temaet var “tabu”. Her fik han med sin gruppe lavet spillet Dark Room Sex Game, som er et rytmespil til Wii uden grafik. Som titlen antyder, handler det om at spille sammen med sin partner for at opnå klimaks. Gruppen bag spillet gik senere sammen og dannede Copenhagen Game Collective, som er en samling København-baseret spiludviklere, der laver alverdens sjove ting.

Et af CGCs projekter var et andet Wii-spil, Tryl, som var et spil om troldmænd og magi. Bedst beskrevet som sten-saks-papir med komboer og skill trees var Tryl et spil, hvor to spillere stod over for hinanden og svingede med Wii Remoten for at udføre forskellige besværgelser. Tanken var at skubbe fokusset væk fra skærmen, og at man i stedet skulle se på hinanden. Desværre var der utallige af tekniske og design-mæssige problemer, så spillet aldrig rigtig blev til noget.

I stedet arbejdede de på spillet B.U.T.T.O.N. (Brutally Unfair Tactics Totally OK Now), som er et one-button spil. Lidt i stil med WarioWare bliver man sat til at gøre de skøreste ting, men det unikke ved spillet er, at selvom det er et digital spil, hvor man bruger en Xbox-controller, handler det i bund og grund om den fysiske kamp/leg med sine modspillere. Skærmen giver reglerne, fx at man skal bevæge sig i slow-motion eller lave 10 armbøjninger, hvorefter det er spillernes opgave at gøre, hvad spillet dikterer, og bagefter løbe hen til controlleren og trykke på deres knapper. B.U.T.T.O.N. har fået utrolig meget omtale i indie-scenen og er ved at skabe en helt ny genre kaldet “abusive games”.

Det var interessant at høre om Laus overvejelser for de forskellige spil. Han finder især inspiration fra gamle børnelege som tag-fat,smørklat, dåseskjul osv. Her handler det ikke så meget om at vinde, men derimod IKKE at blive sidst/tabe. Spilmekanisk burde en leg som tag-fat/fange teoretisk set ikke fungere, fordi den langsommeste spiller hurtigt vil blive fundet, og spillet derfor sluttes. Men i praksis leger børn jo ofte fangelege, men for dem handler det ikke så meget om at vinde/tabe, men om bare at være med. Man udfordrer skæbnen ved at løbe tæt på hinanden og provokere personen, som er “den”. Det er med denne mentalitet in mente, at KnapNok Games, som er deres nystiftede firma, designer spil, der giver folk sociale og sjove fællesoplevelser.

Udover sine egne spil viste Lau tre ret specielle (og svære) Flash-spil. Jeg vil ikke komme nærmere ind på, hvad de handler om, men de kan varmt anbefales:
GIRP
QWOP
WINNER VS. LOSER

Lau Korsgaard er virkelig en cool person med ben i næsen (hvad det så end betyder), som i dén grad formår at tænke ud af boksen. Han har bunkevis af sjove lege, som han i tide og utide slynger ud. Vi prøvede eksempelvis legen “Ninja”, som er et tur-baseret fysisk spil, hvor man skal posere og angribe som ninjaer. Før han tog afsted i dag viste han os også et hurtigt klappe-spil, hvor man skal vifte med armene fra side til side. Det lyder lidt fesent på papiret, men tro mig: Det er utrolig underholdende i praksis.

Efter at have snakket om indie-spil og sjove, anderledes party-titler kom Klaus Kristensen forbi. Han er også ITU-studerende, hvoraf hans første spil, Kill Me, vandt utrolig stor medvind på nettet. Sammen med to andre er de en del af Kipper Digital, og lige nu arbejder de på at få udgivet deres nyeste spil Paul and Percy. Kort fortalt er det et mind-bending puzzle-/platform-spil, hvor man på skift styrer to små mænd, der skal hjælpe hinanden igennem en masse baner. Spillet var nomineret til Nordic Game 2011, men vandt desværre ikke. Konceptet er lidt svært at forstå i starten, især fordi man bevæger sig vertikalt i stedet for horisontalt. Efter at have prøvet det nogle gange kan jeg konstatere, at konceptet fungerer. Lidt i stil med Portal tvinges man til at tænke i andre baner, end man plejer, og det giver en rigtig god følelse, når man endelig løser en gåde.

3 responses to “KnapNok Games og Kipper Digital

  1. Pingback: Who Dares Wins – Live Pitching (NGC #5) « Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

  2. Pingback: How to Make a Hard Thing Even Harder – The Dream Machine (NGC #7) « Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

  3. Pingback: Spilhuset og Spilbar 5.0 « Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: