Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Beretninger fra en højskoleelev

The Minecraft Story: How it All Started, and Where We Are Today (NGC #3)

Mit næste foredrag til Nordic Game Conference 2011 handlede om gigantsuccesen Minecraft. Mojang har med deres Legoklods-inspireret sandkassespil sprængt alle rammer for, hvad det vil sige at være indie.

Markus “Persson” Notch var desværre ikke med til konferencen, men i stedet blev Daniel Kaplan, der har titlen Business Developer hos Mojang, sendt ud for at tale løst og fast om hele Minecraft-fænomenet. Foredraget var måske ikke det allermest spændende, fordi man kendte det meste i forvejen. Jeg havde forventet lidt flere insider-historier, men i stedet blev det en kort gennemgang af udviklingen bag Minecraft.

Minecraft startede tilbage i 2009 og blev faktisk mere eller mindre færdigudviklet på en uges tid. Siden da har spillet fået utrolig stor medvind, især takket være TIGSource.com, og i dag har spillet omkring otte millioner brugere verden over.

I begyndelsen var Minecraft et en-mands projekt, men på et tidspunkt gik det op for Notch, hvor stor potentiale spillet har. Takket være procedurally generated game worlds og den simple, men charmerende, grafik blev spillet ekstremt populært på ganske kort tid. Samtidig har nye forretningsmodeller, hvor man køber spillet i dets ufærdige form, og de konstante opdateringer ledt til, at Notch blev nødt til at udvide, hvis han skulle følge med. Daniel Kaplan var hans første ansatte i firmaet Mojang, og hans rolle er at promovere spillet så meget som overhovedet muligt.

I dag tæller Mojang ni ansatte, og udover Minecraft er man i gang med to andre projekter, hvoraf det ene er kortspillet Scrolls, som blander den digitale og analoge verden sammen. Kaplan fortalte, at de helst ikke vil være med end 10-15 stykker i firmaet, fordi det på den måde tillod dem, at man kunne tage hurtige beslutninger, og ikke mindst at alle var involveret fra start af.

Som altid arbejdes der på at udvide Minecraft-konceptet mere og mere. For nyligt blev der tilføjet et vejrsystem, og i øjeblikket arbejdes der på at integrere spillet mere med services som YouTube og Facebook. Derudover arbejder man på at indføre flere forskellige former for betalingsmetoder og at finde nye samarbejdspartnere. Desuden vil udviklerne utrolig gerne have spillet ud på flere platforme, hvoraf iOS og Android er blevet bekræftet.

En ting, der blev talt meget om, var hvordan spillet havde fået så meget omtale, uden at man har brugt én eneste krone på marketing. Sites som Indiegames.com, Rock Paper Shotgun, Kotaku og Penny Arcade har været en stor katalysator bag den enorme popularitet, Minecraft har opnået. Dog var det vigtigt for Kaplan at understrege, at Minecraft ikke bare er en succes, som er opstået ud af den blå luft. Notch har arbejdet på adskillige spil før Minecraft og har utrolig stor erfaring som programmør. Det var i øvrigt til det svenske game jam “No More Sweden”, at Notch og Kaplan stødte på hinanden.

Ellers var det mest af oplægget baseret på QA-sessions, hvor publikum kunne spørge ind til hvad som helst. Det overraskede mig dog, at kun ganske få havde spørgsmål. Selv har jeg ikke spillet Minecraft synderlig meget, men som kulturelt fænomen er hele spillet jo vanvittigt interessant. Derfor ærgrer det mig, at der kun blev stillet ganske få, interessante spørgsmål. Det var dog lidt sjovt, da én spurgte ind til Minecraft-inspireret møbler, hvorefter Daniel Kaplan svarede, at dét måtte han spørge IKEA om. Hvor kunne det ikke være fedt med saml-selv Minecraft-møbler!

One response to “The Minecraft Story: How it All Started, and Where We Are Today (NGC #3)

  1. Pingback: Beretninger fra Nordic Game 2011 « Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: