Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Beretninger fra en højskoleelev

What I Mean When I Say Games – Brandon Boyer (NGC #4)

Næste oplæg i Sverige var en keynote – en meget inspirerende én af slagsen, endda.

Jeg har ikke skrevet så forfærdelig mange noter ned til Brandon Boyers foredrag af den simple årsag, at det hele gik så hurtigt, og at han talte om en masse fragmenterede elementer inden for spilbranchen. Men som titlen antyder prøvede han at definere, hvad et spil er (og ikke er), men konklusionen var aldrig rigtig entydig.

Brandon Boyer har prøvet lidt af hvert. Han er både grafiker og programmør, og han har skrevet for en del forskellige sites så som EDGE Magazine, Gamasutra, Offworld og Boing Boing. I øjeblikket er han Chairman for the Independent Games Festival, hvilket er en årlig festival til Game Developers Conference, som promoverer forskellige indie-titler.

Boyers talk handlede meget om, at spil er til for at røre folk. Spil forbinder mennesker, og spil er med til at gøre mennesker mindre ensomme. “People making experiences for people”, kaldte han det. Derudover snakkede han meget om, at utrolig mange spil i dag mangler sjæl og personlighed. Hvis man tager et hvilket som helst andet kreativt medium, er det tydeligt, at skaberen bag har haft en vision med projektet og lægger tonsvis af sig selv i værket for at gøre det til sit eget. Sådan er det sjældent med spil, argumenterede han, men heldigvis har vi dog en del indie-folk, som formår at tilføre noget personligt til deres spil. Her var svenskeren Jonatan “Cactus” Söderström et godt eksempel, netop fordi han er ligeglad med, hvad andre folk tænker og mener, men stadig evner at lægge så meget af sig selv i sine spil. Boyers slog også et slag for Superbrothers: Sword & Sworcery EP – et spil, som virkelig gør en dyd ud af at være sig selv, selvom det er anderledes i forhold til massemarkedet. Enhver, som nævner Sword & Sworcery, fortjener en vis form for respekt i min bog.

Ellers havde Brandon Boyers ikke så meget konkret at sige, men hele måden, hvorpå det blev præsenteret, fungerer rigtig godt og var meget inspirerende. En finurlig detalje var, da han begyndte at tale om Pokémon-spillene. Åbenbart har en japansk kunstner lavet en parodi-tegneserier, Letters To An Absent Father, som tager problematikken op om, at vi aldrig nogensinde hører om protagonisten Ash Ketchums far. Dén havde jeg ikke lige set komme …

Ellers var Boyers sidste budskab ganske godt: Så længe, at vi er ærlige og ydmyge med det, vi laver, vil det skinne igennem og gøre spillet til en god og personlig oplevelse.

One response to “What I Mean When I Say Games – Brandon Boyer (NGC #4)

  1. Pingback: Beretninger fra Nordic Game 2011 « Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: