Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Beretninger fra en højskoleelev

Jordan Mechner and Prince of Persia: A Creative Journey From Games to Film And Back (NGC #6)

Andendagen for Nordic Game startede ud med en af spilbranchens helt store kanoner: manden bag det originale Prince of Persia-spil.

Jordan Mechner anses af mange som én af de største spildesignere, der lever i dag. Med Prince of Persia introducerede han et platform-/adventure-spil ud over det sædvanlige, hvor en prins skal forsøge at redde en prinsesse. Personligt har jeg aldrig prøvet det første Prince of Persia, men de nyere titler (især Sands of Time) har jeg fundet meget interessante.

Som oplæggets titel antyder, har Mechner beskæftiget sig med en del medier. Helt fra barnsben var han fascineret af film, som han senere valgte at studere på universitetet. Da han i 1979 fik sin første Apple II-computer, begynder han at programmere sine egne spil. Kort tid efter fik han en publisher-aftale, som gjorde, at han som meget ung fik udgivet computerspil. Hans spil dengang var dog relativt simple, og da han stødte på spillet Choplifter, gik det op for ham, at spil-mediet var i stand til mere en bare primitive arkade-spil, hvor det handler om at score points. Choplifter havde nemlig en underlæggende og nærmest cinematisk historie, hvor man som spiller var tvunget til at træffe valg: Hvem redder man først, og hvem lader man dø?

Mechner lagde ud med at vise et klip fra den oprindelige Star Wars-film. Senere viste han ét fra den første Indiana Jones, fordi denne film om nogen inspirerede ham til at lave Prince of Persia. Hele konceptet med at hænge på kanten af en afgrund med knivskarpe pigge fascinerede ham. En anden film, The Thief of Bagdad, fra 1924 var med til at sætte den arabiske setting for spillet.

Mechner viste bunkevis af gamle film, som på den ene eller anden måde har inspireret ham til at lave Prince of Persia. For eksempel viste han en af verdens første sci-fi film om nogle mennesker, de forsøger at rejse til Månen. Det var en stumfilm fra starten af 1900-tallet.

Som mange nok ved, er animationerne i Prince of Persia lavet, ved at Mechner har optaget videoer af sin lillebror, der udfører alle bevægelserne. Teknikken kaldes rotoscoping og var dengang meget besværlig, fordi han først skulle optage billederne og dernæst overføre dem til sin computer, hvilket var en ret omkostelig proces på det tidspunkt.

Oprindeligt havde han tiltænkt spillet som et non-combat game, hvor man skulle undgå forskellige forhindringer Indy-style. Men en ven fik talt ham fra det. Derfor endte spillet med rigtige sværddueller. Sjovt nok var animationerne hertil tyvstjålet fra gamle, klassiske film. Vi så et klip fra en Robin Hood-lignende film, hvor Mechner frame for frame havde overført bevægelserne til sit spil.

Prince of Persia blev til sidst udgivet i 1989 til Apple II. Spillet er efterfølgende blevet portet til pc, samt masser af andre konsoller (spillet blev i øvrigt for nyligt udgivet til iOS). Dags dato spillet solgt over to millioner eksemplarer, foruden de utallige kloner og kopier, som fulgte i kølvandet på dets enorme succes. Med sin baggrund i film-verdenen (han havde skrevet en del manuskripter, som var tæt på at blive realiseret) lå det lige til højrebenet at lave en Hollywood-version af Prince of Persia, men på det tidspunkt blev Disneys Aladdin-tegnefilm udgivet, hvorfor Mechner lagde projektet på hylden.

Nogle år efter var CD-mediet blevet så udbredt, at Jordan Mechner forsøgte sig med et endnu mere ambitiøst projekt i form af The Last Express (1997), som gjorde brug af utrolig flotte og stilistiske animationer. Takket være den forøgede plads, som det nye diskformat kom med, var det muligt at have en fuldgyldig og temmelig kompliceret historie. Han talte ikke så meget om selve spillet, men det lød som et interessant krimi-agtigt mordmysterium, hvor man leger detektiv på et stort tog. En spændende detalje var, at man i spillet altid kunne skrue tiden tilbage, hvis man havde brug for at gentage eller lave en handling om.

I 2001 udgav Ubisoft en 3D-udgave af Prince of Persia-serien, nemlig det anmelderroste The Sands of Time. Mechner var mest involveret i historieskrivningen, men var også rigtig glad for det nye og mere moderne parkour-take, franskmændene havde på prinsen. De efterfølgende spil har Mechner ikke haft noget med at gøre.

I 2008 følte Mechner, at det var på tide at tage idéen om en filmatisering op igen. Med film som Pirates of the Caribbean mente han, at der var ved at være et marked for orientalske eventyr, hvorfor han med instruktøren Mike Newell fik sammensat filmen Prince of Persia: The Sands of Time, der udkom i 2010. Han talte ikke synderlig meget om selve filmen, men at det havde været en rigtig spændende proces at gå fra ét medium til et andet.

Generelt talte Mechner en del om transmedia — et tema, som blev bragt på banen flere gange i løbet af Nordic Game. For mange handler dette buzzword om ren og skær pengemalkning af franchises. For Mechner har det mere handlet om at kunne eksperimentere med de forskellige mediers styrker og svagheder. For nyligt var han også med til at lave Prince of Persia-tegneserier. Han elsker at udfolde sin kreativitet; for ham er alle medierne vokset sammen.

Alt i alt var Jordan Mechners keynote meget inspirerende og spændende. Det var især sjovt at se, hvor meget indflydelse de gamle film har haft på hans spil, og hvordan han ikke har ladet sig hindre af den primitive teknologi.

One response to “Jordan Mechner and Prince of Persia: A Creative Journey From Games to Film And Back (NGC #6)

  1. Pingback: Beretninger fra Nordic Game 2011 « Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: