Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Beretninger fra en højskoleelev

How to Make a Hard Thing Even Harder – The Dream Machine (NGC #7)

Næste foredrag på programmet stod svenske Cockroach Inc for. Her talte Anders Gustafsson, Game Designer, og Erik Zaring, Producer, om deres usædvanlige point ‘n click adventure-spil The Dream Machine, som bogstavlig talt er lavet ud af modellervoks.

Jeg kendte kun ganske lidt til spillet på forhånd, men havde godt hørt, at det skulle være ret specielt. Selve skabelsesprocessen af The Dream Machine er i sig selv ret unik, idet spillet er lavet af to fyre, som aldrig rigtig har beskæftiget sig med spil før. Med en fortid i (tegne)film- og reklame-mediet blev de ført sammen for at lave et højest besynderligt og meget personligt spil.

Når man ser The Dream Machine første gang, slår det én, hvor anderledes det ser ud. Det skyldes, at alt er håndlavet i modellervoks, pap og lignende rekvisitter, hvorefter de er blevet scannet ind på computer og lavet til 3D-modeller. Cockroach-folkene talte en del om denne proces, som i starten syntes umuligt, men som endte med at blive deres helt egen lille niche.

Derudover talte de meget om, at historier i spil i dag er ved at være lidt for slidte; altid handler det om en helt, der med stort mod skal ud at frelse den fantastiske prinsesse. Med The Dream Machine er tingene mere nede på jorden, da spillet starter med at introducere et ægtepar, som netop er flyttet ind i en ny lejlighed. Her skal man i rollen som Victor Neff begive sig ud i ganske mundane opgaver, men lidt efter lidt begynder der at ske mystiske ting og sager.

Som sådan var der ikke forfærdelig mange interessante insider-oplysninger fra udviklerne, udover at de fortalte, at det havde været en meget spændende, hård og tidskrævende proces. Først sent gik det op for dem, at det var muligt at tjene penge på spillet, men samtidig har de også måtte erkende, at det tager længere tid at udvikle end først beregnet. Derfor er spillet delt op i episoder, hvoraf de to første af det i alt fem kapitler er tilgængelige i øjeblikket. Det første kapitel, som har en spilletid på omkring en time, er gratis, og resten kan købes for lidt under 40 kr. stykket (eller man kan købe hele pakken for omtrent 100 kr.). En interessant ting er, at spillet afvikles gennem hjemmesiden i Flash, hvilket betyder, at alting afvikles og gemmes online. Desuden er det muligt for udviklerne at analysere spillernes handlinger og se, om der er steder, folk ofte sidder fast. Her kan man direkte gå ind at tweake spillet, uden at opdateringer og lignende skal installeres fra brugerens side.

Det var ganske sjovt at høre og se de finurlige modellervoks-mennesker. Fx viste de på et tidspunkt Harrison Ford fra Blade Runner i en stor trenchcoat. Denne syntes man så godt om, at den selvfølgelig også skulle være med i spillet. De viste også et billede fra sidste års Nordic Game (hvor spillet vandt et stort pengebeløb, der betød, at udviklingen kunne fortsætte) af en tilfældig gut, hvis trøje de fandt rigtig cool. Sjovt nok var dette en ven af Douglas Wilson fra Copenhagen Game Collective, som sad som publikum. Da han spottede sin kammerat på billedet, kunne han ikke lade være med at råbe vildt op.

En ting, jeg især husker fra foredraget, var, at de fortalte om deres indbyrdes måde at inspirere hinanden på. Hver dag medbragte de nemlig et fotografi, som de fandt interessant og inspirerende. Fx havde den ene på et tidspunkt et gammelt billede af en mand ridende på en hest. Begge havde de gasmasker på, hvilket så ret grotesk ud.

Alt i alt var det et fint foredrag, men jeg savnede noget mere konkret og visuelt at se fra spillet. Godt nok havde de medbragt en lille kasse med diverse modellervoks-figurer, men de viste aldrig decideret gameplay fra spillet. Et spil som dette tager sig uden tvivl bedst ud i bevægelse, og selvom The Dream Machine blev showcased i indie-hjørnet på messen, var det lidt svært at forestille sig spillet.

Efter at jeg kom hjem fra Sverige har jeg dog fået prøvet det første kapitel, og det virker utrolig lovende. Puzzlesene minder en smule om Monkey Island, hvor man skal kombinere den ene mærkelige genstand med den anden, men samtidig føles spillet også meget nede-på-jorden agtigt, hvilket er lidt utraditionelt for spil-mediet. Det giver helt klart også associationer til det fremragende Machinarium, som kom for nogle år siden og fortryllede alle med dets charmerende og håndtegnede visuelle stil.

Kapitel 1 slutter med en lille cliffhanger og giver mig bestemt lyst til at spille de resterende for at finde ud af, hvad hele drømmemaskine-konceptet handler om.

One response to “How to Make a Hard Thing Even Harder – The Dream Machine (NGC #7)

  1. Pingback: Beretninger fra Nordic Game 2011 « Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: