Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Beretninger fra en højskoleelev

Opgave: design fire imaginære spilvåben

Efter Thomas Løfgrens oplæg om emergent spildesign blev vi sat til at skulle designe fire våben til et spil. Tøjlerne var fuldstændig frie, så vi løb med bolden og lavede nogle temmelig gakkede våben …

Det eneste vi havde planlagt på forhånd, var, at det skulle være et skydespil. Om det er et 2D- eller 3D-spil er underordnet. I stedet fokuserede vi 100% på at lave nogle sjove og balancerede våben. Vi drog en smule inspiration fra især Worms og Team Fortress 2.

Vi navngav det imaginære spil Gak Amok! Vi har ikke bevidst forsøgt at våbene det ind i Løfgrens feature-matrix, men vi tror, at der er ret mange kombinationsmuligheder, og at hver har deres styrker og svagheder i forskellige situationer.

Gum Gun


Type: Standard all-around machine gun
Range: Close-middle
Damage: Low
Ammo: High

Gum Gun er et forholdsvis neutralt våben, som er nemt at bruge. Den er designet ud fra konceptet “sure hit –> low damage” og kan bruges for de helt uøvede spillere.

Som navnet antyder, bærer man rundt på en slikautomat, som med maskingevær-agtig hastighed spytter tyggegummikugler i hovedet på modstanderen.

Alternativ fire: Man vender automaten på hovedet og affyrer tyggegummi op i sin egen mund. Herefter begynder man langsomt at tygge (reloade) for dernæst at spytte det ud som én stor klistret masse. Denne kan sidde fast på gulv og væg. Hvis en modstander havner i klistret, bliver vedkommende ude af stand til at bevæge sig.

Didgeridoo-zooka


Type: Defensive air-blowing shield
Range: Low-long, changes dynamically
Damage: None (only indirect)
Ammo: Infinity, changes dynamically
Didgeridoo-zooka er et defensivt skjold, som man kan bruge til at puste sine modstandere væk. Det giver ingen direkte skade, man til gengæld kan man skabe afstand og gøre sig klar til modangreb. Derudover kan man skubbe fjender ind i vægge, hvilket giver en smule skade.

Våbnet har ikke traditionel ammunition, da man bruger sine lungekapacitet til at puste i røret. Man har et særligt stamina-/ilt-meter (Stamina Points), som viser, hvor meget luft man har. Det maksimale antal SP er 100. Hver gang man puster, tømmes lungerne fuldstændigt for luft. Jo flere SP man har, desto kraftigere bliver pustet. Efterfølgende bliver éns lunger langsomt fyldt op med luft, indtil det igen når 100. Hvis man bevæger sig, forringes regenereringens hastighed, da man bruger luft til at bevæge sig.

Didgeridoo-zookaen kan også bruges til at skyde ned i jorden for at fyrrer én selv højt i luften (á la rocket jumping).

Alternativ fire: I stedet for at puste bruger man røret som et nærkampsvåben og slår med det. Dette skader dog kun ganske lidt.

Yoyo of Doom


Type: Strong Long-range sniper shooter
Range: Long
Damage: High
Ammo: 1 (but can be used after a small cooldown)

Yoyo of Doom er en stor yoyo med en ekstra lang snor. Denne kan kastes afsted med stor fart i en horisontal linje, og hvis den rammer en modstander, giver den meget skade. Det tager dog nogen tid at hive yoyoen tilbage igen, hvilket betyder, at det kan være fatalt at ramme forbi sit mål. Headshots med yoyoen er instant kill.

Alternative fire: Man kan svinge yoyoen ind i vægge for at etablere næsten-usynlige snubletråde, som fjender kan falde over.

Blowfish Bomb


Type: Sticky + bouncing bomb; high risk, high reward
Range: Middle
Damage: High
Ammo: 3

Blowfish Bomb er spillets sværeste våben at bruge. Til gengæld er det et sikkert kill, hvis man rammer. Våbnet fungerer, ved at man løber rundt med tre små fisk i lommen. For at bruge en fisk, skal man lægge den ned i et glas og dernæst drikke vandet med fisken. Her skal man gurgle i nogle sekunder (cooldown), og bagefter skal man spytte den ud. Den flyver i en uregelmæssig bue (som en amerikansk fodbold), hvilket gør det svært at sigte. Første gang fisken rammer jorden, bouncer den og pustes op til dobbelt størrelse. Hvis den rammer en modstander, efter den er bouncet én gang, vil den sætte sig fast til denne og begynde en countdown. Efter nogle sekunder springer fisken i luften og dræber personen med det samme. Hvis fisken bouncer mere end en enkelt gang på jorden, dør den, og forsvinder.

Som modsvar kan en fjende, der løber rundt med en blowfish på kroppen, skynde sig hen til en anden person og røre denne. Hvis en anden person kommer i kontakt med fisken, bliver fisken givet videre. Kan man nå at videregive fisken til to andre personer, bliver timeren afbrudt, og fisken dør. Når man det ikke, og står en gruppe mennesker tæt på hinanden, vil de alle blive ramt af eksplosionen. Dette fremprovokerer samarbejde blandt spilleren, så man undgår for mange lonely wolves, der løber rundt alene. Afhængig af banedesignet skal denne mekanik sandsynligvis tweakes, så det hverken er for nemt eller svært at give fisken videre. Samtidig skaber det en intens dynamik i spillet, fordi man risikerer at være skyld i, at éns kammerater dør i stedet for én selv.

Alternative fire: I stil med kogning af granater i Call of Duty kan man sluge sin blowfish, som puster sig op inde i maven. Her har man nogle sekunder, før den springer i luften, hvilket gør den et effektivt selvmordsvåben, som kan skabe stor ravage i fjendens base.

Matrix over våbnene

Jeg har forsøgt at sammensætte en matrix over våbnene. Nogle ting er ikke helt tænkt igennem endnu, men jeg tror, at der er ret mange måder at kombinere våbnene på. Oprindeligt var opgaven at designe én player og én NPC, som hver har de samme fire våben. Jeg er dog overbevist om, at et spil som dette vil fungere langt bedre, hvis det blev class-baseret ligesom eksempelvis Team Fortress eller Battlefield-spillene. Altså at man kan specialisere sig i et felt, og for at man som hold skal få succes, er man tvunget til at samarbejde og udnytte hver figurs individuelle styrker og svagheder.

One response to “Opgave: design fire imaginære spilvåben

  1. Peter 27. maj 2011 kl. 09:40

    Haha, det er sgu god lir.🙂

    Hvornår bliver spillet udgivet? Jeg vil sindsygt gerne plaffe nogle bad guys med den vilde Gum Gun.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: