Gustav Dahl @ Vallekilde Game Academy 2011

Beretninger fra en højskoleelev

Spilhuset og Spilbar 5.0

Torsdag den 26. var Game Academy-holdet på besøg hos Spilhuset i København. Efterfølgende drog vi til Spilbar for at lære om viral markedsføring.

På Pilestræde i København ligger, hvad der populært kaldes Spilhuset. Her bor nogle af de største danske spiludviklere i samme lejlighedskompleks, fordel over flere etager.

Vi var først inde at besøge Press Play, som står bag succesen Max and the Magic Marker. Spillet udkom oprindeligt til WiiWare, men er nu blevet portet til pc/Mac, samt Windows Phone 7 og iOS. Lige nu arbejder man desuden på en Nintendo DS- og PlayStation 3-version, hvoraf vi fik sidstnævnte vist frem i en tidlig version, der stadig havde lidt problemer med Move-controlleren. Vi fik også set et nyt spil til Windows-telefonen kaldet Tentacles, samt snakket lidt om firmaets fremtidige projekter.

Herefter fik vi en rundvisning af Lau hos KnapNok Games. Han havde ikke så meget konkret at vise frem, men det var hyggeligt at se lokalerne, hvor de skøre idéer til deres party-spil opstår. Lokalerne er overraskende små, taget i betragtning af hvor meget plads spil som B.U.T.T.O.N. og Monkey See, Monkey Mime kræver.

Slutteligt kom vi op på øverste etage, hvor folkene bag LIMBO holder til: Playdead. De havde virkelig et fedt interiør med masser af sejt gaming merchandise. Overalt stod der pokaler og trofæer, som holdet har vundet for deres fantastiske sort-hvide puzzle platformer. Her fik vi en snak med Peter Buchard, som var meget åben omkring sig selv og udviklingen af LIMBO-spillet. Han kunne naturligvis ikke røbe noget om deres næste projekt, men det var fedt at høre om alle de ting, de havde lært med deres første spil.

Efter at have besøgt Spilhuset hyggede vi os i København-by, indtil at der senere på dagen blev afholdt den femte iteration af Spilbaren: SpilBar 5.0: Markedsføring – do I have to? Emnet var alternativ og viral markedsføring, hvor Grith Okholm, som har stor erfaring med kreativ markedsføring inden for især film-mediet, fortalte om anderledes måde at skabe opmærksomhed for sit produkt. Bagefter tog Nick Price fra IO Interactive over, hvor han talte om deres hype-kampagne for afsløringen af det nye Hitman: Absolution. Det var virkelig spændende at høre, hvordan man igennem forskellige små hints, billeder og koder fik fat i det hardcore publikum, som straks begyndte at arbejde sammen for at dechifrere gåderne. Det viste sig dog hurtigt, at fansene var IO langt overlegne og regnede det hele ud meget hurtigere end forventet. Derfor blev man undervejs nødt til at ændre strategi for at bevare kontrollen over kampagnen.

Efterfølgende var der almen mingling, hvor man kunne snuppe sig en øl (sponsoreret af IO) og tale med folk fra den danske spilbranche. Det var ganske hyggeligt, og jeg fik snakket med en del spændende mennesker.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: